"Sharing knowledge · Connecting people"
 
 
 
 

Content Marketing rondom evenementen: Old School meets New School

Content Marketing rondom evenementen: Old School meets New School

afbeelding bij Content Marketing rondom evenementen: Old School meets New School

Content Marketing is hip, maar feitelijk zo oud als de weg naar Rome. Het verkrijgen van positieve aandacht als leverancier door informatieve en opbouwende kennis te delen met de markt wordt immers al tientallen jaren toegepast. Zakelijke congressen, whitepapers, workshops en achtergrondartikelen in vakbladen zijn hiervan bekende voorbeelden.

Effectieve Marketing

Met de ontwikkeling van internet als belangrijkste informatiebron bij de oriëntatie rondom aankoopbeslissingen, is Content Marketing een effectief marketingmiddel geworden. Door veel kennis rondom de thema’s van de eigen dienstverlening te publiceren en te optimaliseren voor zoekmachines kan het imago als kennispartij of ‘Industry Thought Leader’ worden ondersteund. Zo blijken CRM softwareleveranciers een mening te hebben over ‘klantmanagement’, accountants alles te weten over ‘fusies en overnames’ en juristen kennis te hebben over ‘ontslagprocedures’. Effectieve Marketing dus! Wanneer je leverancier expert is op een voor jou relevant thema werkt het immers prettig samen.

Nieuwe dimensie door opkomst social media

De opkomst van social media heeft een nieuwe dimensie toegevoegd aan Content Marketing. Naast herkenning als kennispartij is het nu van belang geworden om erkend te worden en met de juiste content te reageren op het juiste moment. De stap naar ‘Content Marketing 2.0‘ is laagdrempelig wanneer je al bezig bent met traditionele Content Marketing. Met je bestaande contentinitiatieven als blogs en whitepaper downloads kun je immers pro-actief reageren op actuele tweets en discussies uit de markt.

Evenement op fysieke locatie ouderwets?

Nu terug naar de offline wereld. Daar vinden we Content Marketing met een ‘social’ aspect terug in de vorm van bijvoorbeeld congressen, workshops en seminars. De reden om een dergelijk evenement te organiseren is immers om kennis te delen, maar zeker ook om interactie met de doelgroep tot stand te brengen. Wie denkt dat het vragen van een volle dag onverdeelde aandacht op een fysieke locatie ‘Old School’ is en zijn langste tijd heeft gehad, zit ernaast. Evenementen worden wel interactiever en dynamischer met bijvoorbeeld expert-meetings, round tables en workshops. Maar het succes van een fysiek evenement is naast kennisdeling vooral gelegen in de netwerkmogelijkheden. Wanneer een evenement ‘live’ via het web wordt gestreamd blijkt, in het geografisch overzichtelijke Nederland, de verhouding online bezoekers versus fysieke bezoekers slechts 1 op 3 te zijn. Bovendien kunnen vraagtekens worden gezet bij de daadwerkelijk participatie van de online deelnemers. Veel mensen komen dus liever nog ouderwets een dagje langs.

Online kansen liggen voor een na een evenement

De online kansen van een evenement zitten daarom met name voor en na het evenement. De karakteristieken van Content Marketing lenen zich bij uitstek voor eventcommunicatie. Voorafgaand aan je evenement kun je bloggen over de thema’s van het evenement, je gerelateerde whitepapers kun je opnieuw onder de aandacht brengen, de evenementsite en e-mailings verrijk je met inhoudelijke bijdragen en het evenement verwerk je in je participatie in social media. Het evenement zelf kun je laten vastleggen in individuele webcasts, waardoor je waardevolle content ontwikkelt om te communiceren na het evenement. Communiceren rondom een evenement wordt vanuit de Content Marketing gedachte dan ook vooral eenvoudiger en aantrekkelijker. Samengevat komt het rendement van de inzet van Content Marketing rondom evenementen tot uitdrukking op de volgende manieren:

  • Kapitaliseren op bestaande kennis: zet je kennis niet alleen in tijdens het evenement maar ook daarvoor en daarna. Herbruik bestaande kennisdocumenten zoals whitepapers.
  • Promotie van het evenement: inzet van je waardevolle content verrijkt je eventcommunicatie, waardoor jouw uitingen aantrekkelijker worden voor je doelgroep.
  • Verlengen van het momentum: je evenement duurt maar 1 dag, door content vooraf en achteraf te delen, kun je het hele jaar blijven communiceren.
  • Meer leads: je vergroot de doelgroep waarmee je interacteert van de groep mensen die naar je evenement komen naar iedereen die jouw content online leest en waardevol vindt.
  • Zet dus je New School middelen optimaal in bij Old School evenementen, ze bijten elkaar niet. Integendeel.

     
         

Ook interessant voor u: Boodschappen afstemmen op uw buyer persona’s

Contentmarketing wordt steeds vaker toegepast, maar vaak wordt onderschat dat de content zelf het belangrijkste ingrediënt is om succes te boeken met een campagne. Voordat content gecreëerd wordt moet duidelijk zijn aan wie (doelgroep) wat (boodschap), via welk medium (webinars, seminars, portal, etc..) en wanneer (fasering) gecommuniceerd moet worden om investeringsvraagstukken te ondersteunen.

Lees verder over Boodschappen afstemmen op uw buyer persona’s
 

Expert: Bob Oord

Directeur
Bob Oord begon ruim tien jaar geleden met het online genereren van sales leads via content. Hij bleek een voorloper te zijn in het leveren van dienstverlening op het gebied van wat we nu contentmarketing noemen. Bob is oprichter en eigenaar van B2B Content Marketing bureau Heliview Online en helpt klanten als Microsoft, IBM, Cisco en MicroStrategy met het vertalen en uitvoeren van marketingdoelstellingen naar contentmarketing programma’s. Zijn ervaring en kennis die hij in de afgelopen jaren heeft opgedaan deelt hij in zijn nieuwe boek B2B Content Marketing, de 7 fundamenten dat wordt gelanceerd op de Nacht van de Content Marketing.
Profiel Bob Oord

  • Linkedin icon
  • Twitter icon
  • Mail icon
 

Volg ons ook op: