"Providing knowledge, skills and business contacts"
 
 
 
 

Dit is waarom storytelling werkt voor contentcreatie

3 lessen van meester verhalenverteller Jonathan Kranz

afbeelding bij 3 lessen van meester verhalenverteller Jonathan Kranz

Het begint niet helemaal helder. Letterlijk en figuurlijk, zogezegd. Op de eerste verdieping van Beachclub Parnassia drijft de zeedamp ons tegemoet door de openslaande deuren. Ook heb ik nog geen goed beeld van wat ik in deze workshop ga leren. Maar de energie waarmee Jonathan Kranz van wal steekt, geeft snel opheldering. Als een enthousiaste wervelwind zet hij ons aan het denken en houdt ons continu alert met kritische vragen. Eigenlijk komen ze allemaal op hetzelfde neer “waarom zeg je datgene wat je zegt?”.

Stay with me!
Behalve een begenadigd schrijver is hij ook nog eens een te gekke spreker, die feilloos aanvoelt wanneer het publiek dreigt af te dwalen. Voordat ik zelf doorheb dat ik frons, nadenkend over iets wat hij daarnet gezegd heeft, roept hij me met een “stay with me” alweer bij de les. Op het moment dat ik bedenk “Wat een talent als je zo kunt schrijven en spreken tegelijk”, realiseer ik dat hierin juist zijn kracht ligt. Goed schrijven lukt alleen als je goed een verhaal kunt vertellen. En daarom moet je een ster zijn in het aanvoelen van je publiek. Je moet heel goed weten waarmee je je doelgroep kunt boeien. Wat vinden ze leuk, grappig of interessant? Wat is belangrijk voor ze en waarom? Of je nu een zaal toespreekt of het publiek je tekst leest: vraag jezelf bij alles wat je zegt af “Wat boeit dit mijn publiek nou eigenlijk?”. Deze meester verhalenverteller lijkt zijn doelgroep beter te kennen dan zij zichzelf en daarmee weet hij direct te juiste snaar te raken. Inspirerend! Ik deel hier graag alvast drie lessen over storytelling met jullie.

Waarom werkt story telling zo goed?
Verhalen werken. Maar waarom eigenlijk? Jonathan Kranz noemt drie redenen:

  • Verhalen trekken aandacht
  • Verhalen hebben een begin, een midden en een einde
  • Je kunt goed inspelen op emoties in een verhaal

Hoe raak ik de juiste snaar bij mijn publiek?
En juist dat laatste is waarmee we mensen, onze potentiele klanten, in beweging kunnen brengen. Maar hoe schrijf je en goed verhaal, waarin je je doelgroep op emotioneel niveau weet te bereiken? Kranz geeft ons een handvat: namelijk de 3 D’s.

  • Desire
  • Danger
  • Drama
Zeg nou zelf: geen enkele Hollywood blockbuster gaat toch over een liefdesverhaal als een smooth ride, waarin iedereen van het begin tot het einde lang en gelukkig leeft? Niemand zit te wachten op verhalen waarin alles goed gaat en die voortkabbelen als een playlist vol met happy songs. Nee dus. Bij een goed verhaal val je niet in slaap: er moet iets mis gaan. Of in ieder geval moet er een uitdaging zijn om een probleem op te lossen. Een beetje spanning en sensatie: dat is wat het publiek wil. Zo ook de klant – believe it or not. Daarom werken testimonials zo goed. Klanten vertellen over de uitdaging waar ze voor hebben gestaan en hoe ze die te boven zijn gekomen. De doelgroep kan zichzelf er niet alleen in herkennen, maar het is ook gewoon leuk om te horen hoe iemand een hindernis heeft genomen of obstakel uit de weg heeft geruimd.

Pssssssst… niet verder vertellen
En.. heb ik je aandacht? Precies. Een geheimpje verklappen, iets heel exclusiefs bieden of alvast een tipje van de sluier oplichten werkt. En zo geeft Jonathan Kranz ons vanmiddag nog veel meer gouden tips voor het schrijven van titels die zorgen voor clicks en views. Wil je meer weten over storytelling? Lees dan ook de blog "B2B Storytelling: 3 basisingrediënten voor contentmarketing recepten". Wil je aan de slag met contencreatie? Download dan de whitepaper "8 Tekstformats voor B2B Content Marketing". Hierin onthullen we praktische tips en handige handvaten waarmee je direct aan de slag kunt.

 
     

Ook interessant voor u: Whitepapers, blogs, rapporten en meer…

Wij schrijft, die blijft. Hoewel visuele content steeds meer terrein wint blijft geschreven content een van de belangrijkste content formats. Geschreven content komt echter in vele vormen, van vluchtige quotes tot uitgebreide boekwerken. Ieder format heeft zijn eigen karakteristieken, voordelen en nadelen. Deze whitepaper behandelt het contentformat tekst in zijn verschillende verschijningsvormen.

Lees verder over Whitepapers, blogs, rapporten en meer…
 

Expert: Marit Rooijakkers

Manager Contentmarketing
Marit schrijft al van jongs af aan over allerlei onderwerpen, van reizen tot songteksten tot verhalen op haar eigen blog. Haar passie voor schrijven en creativiteit zet zij enthousiast in als manager contentmarketing bij Heliview Online.
Profiel Marit Rooijakkers

  • Linkedin icon
  • Twitter icon
  • Mail icon
 

Volg ons ook op: