"Sharing knowledge · Connecting people"
 
 
 
 

Starten met Marketing Automation? Begin met een contentstrategie!

Ook bij Marketing Automation geldt: Eerst organiseren dan automatiseren

afbeelding bij Ook bij Marketing Automation geldt: Eerst organiseren dan automatiseren

De zee en het strand van Bloemendaal nodigen uit om lekker weg te dromen, maar tijdens de workshop Starten met Marketing Automation in strandpaviljoen Parnassia aan Zee is iedereen bij de les. Tania O’Connor boeit de zaal met allerlei handige tips om van Marketing Automation een succes te maken. En hoe bespaar je je een pain in the neck?

Marketing Automation

Marketing Automation wordt door veel marketeers als de heilige graal gezien, en zo gepresenteerd door softwareleveranciers. Dankzij handige software worden afhankelijk van het gedrag en de eigenschappen leads opgedeeld in groepen. Daarop kunnen dan weer specifiek relevante campagnes worden ontwikkeld. Je hoeft potentiële klanten dus niet meer te overspoelen met generieke berichten. Leads worden specifieker benaderd, met de informatie die écht interessant voor ze is. Automatisch wordt iedere lead opgevolgd op basis van interesse, gedrag en status in de aankoopcyclus. Maar hoe zorg je ervoor dat Marketing Automation waarmaakt wat het beloofd?

De winst van Marketing Automation
“Alles automatiseren klinkt mooi, maar waarom willen we dat eigenlijk?” vraagt O’Connor de aanwezigen terwijl ze enthousiast met de microfoon in de hand door het publiek loopt. Tijdwinst en grip op leads hebben de meesten in opdrachtblad ingevuld. Zo ook een deelnemer die even later zelf naar voren word geroepen om de flip-over hun lead funnel te beschrijven én hoe die zou moeten verbeteren. “We hebben aardig wat geautomatiseerd, maar we kunnen nog echt wel stappen zetten”, legt de Marketing en Communicatie Manager uit. “Marketing Automation kan daar veel meer structuur in brengen.”

“Helaas wordt nu nog te vaak op ad-hoc basis gewerkt en achteraf gereageerd, waardoor er hard moet worden gewerkt voor het broodnodige overzicht. Vaak komt er een belletje van hogerhand met de boodschap dat er een trend is waarop moet worden ingesprongen.” En dan begint volgens Scheffer, en veel andere aanwezigen, Het Grote Geregel. CRM-systemen worden binnenstebuiten gehaald, Excel-sheets geëxporteerd waar weer analyses op los worden gelaten. Voor je het weet, ben je uren bezig. Zo niet: dágen.

No more pain in the neck!

Wat is de doelgroep, wat is de Call-to-Action, wat is het doel en welke informatie proberen we te verzamelen en wat was de effectiviteit van een campagne? Achteraf uitzoeken? “That’s a pain in the neck,” lacht O’Connor. De zaal knikt instemmend. Maar hoe zorg je dat je niet achteraf alles uit verschillende systemen hoeft te trekken en krijg je meer grip op de leads? Begin altijd gestructureerd en met een contentstrategie! Wat is jouw doelgroep? En welke content willen zij op welk kanaal ontvangen? Het kost in het begin tijd en geregel, maar die investering betaalt zich later dubbel en dwars uit!

Wilt u meer weten hoe Marketing Automation werkt en hoe het uw marketingcampagnes succesvoller kan maken? Download dan de whitepaper over The Dangers of Good Enough Marketing Automation.

 
     

Ook interessant voor u: Het gevaar van beperkte functionaliteit

Marketing Automation is er in vele soorten en maten. Van eenvoudige “drip campagne” tot geavanceerde interactie. Veel standaard systemen bieden een uitgebreide set basisfunctionaliteit. Een goed begin. Maar eenmaal geïmplementeerd nemen de wensen in functionaliteit vaak toe. Reden dus om goed te kijken of het systeem dat u implementeert kan meegroeien met de marketingorganisatie.

Lees verder over Het gevaar van beperkte functionaliteit
 

Expert: Wouter Sinke

Redacteur
Wouter schrijft whitepapers, e-books, blogs, mailings, referentieverhalen, wat eigenlijk niet? Dankzij zijn jarenlange ervaring als communicatieadviseur en journalist voor talloze media weet hij in een handomdraai aansprekende teksten te schrijven voor elke doelgroep.
Profiel Wouter Sinke

  • Linkedin icon
  • Twitter icon
  • Mail icon
 

Volg ons ook op: