"Providing knowledge, skills and business contacts"
 
 
 
 

Contentcreatie voor saaie producten en diensten

Deel 1: Interview met Jonathan Kranz

afbeelding bij Deel 1: Interview met Jonathan Kranz

Hoe kun je als B2B-marketeer nog scoren met content voor producten die zo saai zijn dat erover nadenken al slaapverwekkend is? Hoe kan een verhaal nu interessant zijn, wanneer het product dat niet is? Lees deze eerste blog uit de serie "Contentcreatie voor saaie, complexe en ongedifferentieerde producten en diensten", naar aanleiding van een uitgebreid interview met contentgoeroe Jonathan Kranz.

Voor saaie producten ligt de sleutel bij het blootleggen van de relevantie voor de koper. De eerste actie van de marketeer is volgens Kranz “te ontdekken waarom het product belangrijk is voor de koper”. Kranz gelooft het volgende: Er zijn geen saaie (boring) producten, maar eerder verveelde (bored) marketeers.

Wat je ook verkoopt, het is altijd relevant voor iemand. Daarom moet je goed weten voor wie je schrijft. Stel jezelf altijd de vraag: voor wie is dit belangrijk? Waarom is het belangrijk voor die persoon? Wat betekent mijn product of dienst voor deze mensen? Daar kun je op doorredeneren.

Kranz:“Wanneer je bijvoorbeeld boorkoppen aan een oliemaatschappij verkoopt, klinkt dat saai. Maar stel je bent verantwoordelijk voor een boorplatform in de stille oceaan. Je weet dat iedere dag vertraging in de levering van een nieuwe boorkop miljoenen euro’s omzetverlies betekent. Dan is die boorkop plotseling wel interessant.”

De verschillende rollen in het koopproces
Kijk daarbij niet alleen naar één persoon, maar naar de verschillende rollen in het koopproces. De initiator, beïnvloeders, gebruikers, beslissers; ze spelen allemaal een rol. Afhankelijk van de verantwoordelijkheid en rol, stem je jouw boodschap en contentformat af.

De man op het olieplatform met een directe operationele verantwoordelijkheid, zal immers openstaan voor andere boodschappen en media dan bijvoorbeeld de CFO. Via content die je maakt, is je primaire aanspreekpunt vaak het meest eenvoudig te bereiken. Omdat de persona vaak bekend is, weet je bijvoorbeeld dat de man op het olieplatform de app met levertijden in de gaten houdt, een kanaal dat je voor hem ook kunt gebruiken voor relevante content. Maar zij moeten het ook intern verkopen, en de genoemde CFO zal de levertijden-app nooit gebruiken. Dat heeft dus invloed op je keuze in contentformat.

 
     

Ook interessant voor u: Boodschappen afstemmen op uw buyer persona’s

Contentmarketing wordt steeds vaker toegepast, maar vaak wordt onderschat dat de content zelf het belangrijkste ingrediënt is om succes te boeken met een campagne. Voordat content gecreëerd wordt moet duidelijk zijn aan wie (doelgroep) wat (boodschap), via welk medium (webinars, seminars, portal, etc..) en wanneer (fasering) gecommuniceerd moet worden om investeringsvraagstukken te ondersteunen.

Lees verder over Boodschappen afstemmen op uw buyer persona’s
 

Expert: Bob Oord

Directeur
Bob Oord begon ruim tien jaar geleden met het online genereren van sales leads via content. Hij bleek een voorloper te zijn in het leveren van dienstverlening op het gebied van wat we nu contentmarketing noemen. Bob is oprichter en eigenaar van B2B Content Marketing bureau Heliview Online en helpt klanten als Microsoft, IBM, Cisco en MicroStrategy met het vertalen en uitvoeren van marketingdoelstellingen naar contentmarketing programma’s. Zijn ervaring en kennis die hij in de afgelopen jaren heeft opgedaan deelt hij in zijn nieuwe boek B2B Content Marketing, de 7 fundamenten dat wordt gelanceerd op de Nacht van de Content Marketing.
Profiel Bob Oord

  • Linkedin icon
  • Twitter icon
  • Mail icon
 

Volg ons ook op: