"Sharing knowledge · Connecting people"
 
 
 
 

IT Leadgeneratie Benchmark 2017

B2B Leadgeneratie in de IT sector: Benchmark 2017

Digitale kanalen vormen een steeds belangrijkere rol in B2B koopprocessen. Informatie is immers in overvloed aanwezig en steeds makkelijker toegankelijk. Daarnaast maken potentiële klanten vaak al een keuze voordat er überhaupt contact is geweest tussen de organisatie en de klant.

De aanpak van B2B Leadgeneratie

Hoe pakken IT-dienstverleners hun leadgeneratie aan in deze steeds verder digitaliserende wereld? En welke methode wordt als het meest effectief ervaren in de praktijk? Op deze vragen geeft dit benchmarkrapport antwoord. Het onderzoek is gebaseerd op ongeveer 100 deelnemende Microsoft Partners. Met de resultaten wordt daarmee inzicht gegeven in één van de belangrijkste marketinguitdagingen van IT bedrijven.

4 belangrijke bevindingen

In het onderzoek worden onder meer de volgende 4 bevindingen gedaan:

  • Leadgeneratie: Er is geen vaste formule om leads te genereren
    Respondenten uit verschillende categorieën geven geen consistente top 3 aan in de gebruikte leadgeneratiemechanismen. Wel kan gesteld worden dat evenementen, kennisdownloads (zoals whitepapers), bestaande relaties en netwerken als meest effectief worden ervaren. Het effectief inrichten van leadgeneratie blijkt echter maatwerk.
  • Media-inzet: Bouwen aan en vertrouwen in de eigen doelgroep
    De top 3 ingezette media om content en evenementen onder de aandacht zijn allen zogenaamde ‘eigen media’, namelijk; social updates, SEO en de eigen e-mail nieuwsbrief. Media van uitgevers volgen pas later. IT bedrijven bouwen aan en hebben vertrouwen in de eigen doelgroep.
  • Automation: Marketing Automation staat nog in de kinderschoenen
    Ongeveer de helft van de respondenten maakt gebruik van Marketing Automation. Maar in veel gevallen blijft het nog bij gebruik van formulieren, e-mailmarketing en integratie met CRM. Meer geavanceerde functies blijven voor een groot deel nog onbenut.
  • Nurturing: Bij nurturing wisselen online en offline elkaar sterk af
  • Om leads te ontwikkelen tot warme contacten worden kleine events zoals workshops, ronde tafels en seminars aangemerkt als meest effectief. Deze persoonlijke kennismakingsmomenten worden gecombineerd met telemarketing en marketing automation.

Download het benchmarkrapport om een volledig beeld te krijgen van leadgeneratie binnen de IT-sector.

 
 
     
 
 

Volg ons ook op: