Een paar jaar geleden – toen ikzelf nog niet werkzaam was in de content marketing maar lekker van een sabbatical aan het genieten was ergens ver weg – kwam me al een artikel onder ogen die de nieuwste Amerikaanse hype in marketingland aankondigde “Director of content is the newest most recruited jobtitle”. Na New Yorken San Fran wil nu inmiddels in Nederland ook iedereen ‘iets met contentmarketing’.

Content marketing is niet voor iedereen

Maar net zoals voorheen veel bedrijven zeiden ‘iets met social’ te willen, geldt ook hiervoor: content marketing is geen doel op zich.

Wanneer is content marketing iets voor jouw organisatie?

Kort gezegd is content marketing, ook wel informatie marketing genoemd, echt iets voor jou als jouw doelgroep zichzelf graag wil informeren voor een aankoop. Dat kan dus zowel B2C als B2B zijn, maar het begint allemaal met de vraag “hoe ziet het aankoopproces en de voorbereiding op een aankoop van mijn klant eruit?” Dit wordt ook wel buyers journey genoemd, oftewel: klantreis. Hoe lang orienteert een lead zich voordat die overgaat tot een transactie? Verkoop jij spijkerbroeken en is je doelgroep een impulsaankoper? Dan zal die niet zo’n grote informatiebehoefte hebben en niet echt zitten te wachten op veel informatie. Maar verkoop jij een speciaal duurzaam geproiduceerd type spijkerbroek en is jouw doelgroep een bewsute koper die zich oriĆ«nteert en zoekt naar duurzaam en eerlijk geproduceerde kleding? Dan ben je wellicht wel aan het juiste adres. Hetzelfde geld voor een hypotheek afsluiten: daar wil je je als klant wel in verdiepen voordat je tot actie overgaat. Hetzelfde voor een nieuwe printer, en al helemaal voor een nieuwe IT infrastructuur.

Je zou dus kunnen zeggen: hoe groter de informatiebehoefte van je klant, hoe meer interesse die zal hebben in content en hoe meer potentie content marketing heeft voor jou. Maar dan rijst nog de vraag: hoe dat aan te pakken.